Edukacja zdrowotna

 Edukacja zdrowotna – podstawa programowa 2025

Od roku szkolnego 2025/2026 zostaje wprowadzona do podstawy programowej edukacja zdrowotna. Ten nowy przedmiot zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, przynosząc kompleksowe podejście do kształcenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego oraz profilaktyki uzależnień.

Zajęcia będą prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. W klasie VIII zajęcia kończą się w styczniu, aby nie kolidować z przygotowaniami do egzaminu ósmoklasisty.

Nowy przedmiot znacząco różni się od wychowania do życia w rodzinie. Przede wszystkim, został rozbudowany o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym oraz środowiskowym.

Ponadto, wprowadzono istotne zmiany w organizacji zajęć – zmniejszono liczebność grup z 28 do 24 uczniów. Dodatkowo, zajęcia z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania mogą być prowadzone w mniejszych grupach, liczących około 12 osób.

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje jedenaście kluczowych działów tematycznych:

  1. wartości i postawy
  2. zdrowie fizyczne
  3. aktywność fizyczna
  4. odżywianie
  5. zdrowie psychiczne
  6. zdrowie społeczne
  7. dojrzewanie (wyłącznie w szkołach podstawowych)
  8. zdrowie seksualne
  9. zdrowie środowiskowe
  10. internet i profilaktyka uzależnień
  11. system ochrony zdrowia (wyłącznie w szkołach ponadpodstawowych)

Głównym celem przedmiotu jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia.

Podstawa programowa została oparta na nowym schemacie, który uwzględnia:

  • cele kształcenia powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami,
  • wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności,
  • fakultatywny charakter części wymagań szczegółowych,
  • precyzyjne określenie korelacji międzyprzedmiotowych.

Natomiast pojęcie zdrowia traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia.

Podstawa programowa zakłada prowadzenie zajęć w nurcie pedagogiki pozytywnej, która wzmacnia u uczniów:

  • motywację do działania,
  • samodyscyplinę,
  • poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu zachowań prozdrowotnych.

Natomiast zastosowanie aktywnych metod nauczania zwiększa zaangażowanie uczniów nawet o 50%. Ponadto nauczyciele mogą realizować zajęcia poprzez:

  • nauczanie przez doświadczenie,
  • praktyczne warsztaty,
  • symulacje i gry edukacyjne,
  • projekty grupowe (3-5 osób).

W świetle pogarszających się wskaźników zdrowia całej populacji, systemowe działania edukacyjne stają się niezbędne dla rozwijania umiejętności troski o holistycznie rozumiane zdrowie.

Warto zaznaczyć, że przedmiot nie będzie obowiązkowy. Rodzice uczniów niepełnoletnich oraz pełnoletni uczniowie mają prawo złożyć pisemną rezygnację z udziału w zajęciach do dyrektora szkoły. Dodatkowo, oceny z tego przedmiotu nie będą miały wpływu na promocję ucznia do następnej klasy ani na ukończenie szkoły.

Zgodnie z nowymi wytycznymi, edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. W związku z tym:

  • zajęcia nie podlegają ocenie
  • obecność na zajęciach nie wpływa na promocję do następnej klasy
  • uczestnictwo nie ma wpływu na ukończenie szkoły

Zamiast tradycyjnego oceniania, nacisk położony jest na kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz budowanie świadomości zdrowotnej.

Odnośniki 

podstawa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna – ore:

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/378

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/382

program nauczania w szkole podstawowej – ore:

Program_nauczania_edukacji_zdrowotnej_w_szkole_podstawowej-3