Dzień Osób Niewidomych realizacja zadania z projektu „Każdy inny – wszyscy równi”

Dzień Osób Niewidomych realizacja zadania z projektu

„Każdy inny – wszyscy równi”

W listopadzie podczas godziny wychowawczej w klasie VIII c odbyły się zajęcia poświęcone funkcjonowaniu osób z dysfunkcją wzroku. Uczniowie wysłuchali fragmentu opowiadania „Bursztyn” z cyklu Bajki bez barier poświęconemu dziecku niewidomemu, co stanowiło wprowadzenie do tematu zajęć. Po wysłuchaniu utworu uczniowie wykonywali zespołowo  zadania oraz polecenia z zamkniętymi oczami. Następnie  uczniowie dobrali się w pary
i wykonali ćwiczenie „Prowadź mnie”. Jedna osoba wchodziła w rolę przewodnika, druga w rolę „niewidomego”. Na koniec chętni uczniowie wykonywali indywidualnie codzienne czynności tj. przygotowywanie kanapki czy dobieranie skarpetek w pary z zasłoniętymi oczami Po ćwiczeniach praktycznych odbyła się dyskusja o odczuciach, jakie budzi konieczność poruszania się bez możliwości widzenia oraz sytuacja odpowiedzialności za drugą, uzależnioną od nas osobę. Młodzież odpowiadała na pytanie: w której z ról, czuła się bardziej komfortowo?  oraz co to znaczy „pomagać komuś z wyczuciem” – czy pomaganie może komuś sprawić przykrość, jak tego unikać? Na koniec odbyła się burza mózgów. Uczniowie zastanawiali się jak można pomagać osobom niewidomym z wyczuciem. Pojawiło się wiele ciekawych propozycji jak: robienie zakupów, przeprowadzenie przez ulicę, podarowanie książki dotykowej, pomoc w zejściu ze schodów, wspólne spędzanie czasu, kupienie białej laski etc.

Międzynarodowy Dzień Niesłyszących – realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno – Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi”

 W piątek 23 września, w związku ze zbliżającym się Międzynarodowym Dniem Niesłyszących, klasa VIIIc miała przyjemność gościć na godzinie wychowawczej panią Katarzynę Soboń – Stanisz, która pracowała z osobami niesłyszącymi i zna język migowy. Uczniowie podczas spotkania dowiedzieli się jakie mogą być przyczyny braku słuchu u człowieka, jak komunikują się osoby niesłyszące oraz z jakimi trudnościami spotykają się w życiu. Pani Katarzyna zapoznała uczniów z podstawowymi znakami języka migowego oraz alfabetem palcowym. Uczniowie przedstawili się przy użyciu alfabetu. Czas spotkania upłynął bardzo szybko, ale wniósł kolejne nowe doświadczenie do życia naszej młodzieży, uwrażliwiając ją na obecność i potrzeby osób niesłyszących.